μοντεσσοριανή μέθοδος της Μοντεσσόρι

Mοντεσσοριανή μέθοδος: τα οφέλη για παιδιά 0-6 ετών

Σαν μαμά και εγώ μπαίνοντας στη διαδικασία αναζήτησης του κατάλληλου παιδικού σταθμού για να στείλω την κόρη μου, έπεσα πάνω σε άγνωστες ορολογίες σχετικά με τις μεθόδους διδασκαλίας που ακολουθούν κάποιοι παιδικοί σταθμοί. Διάβασα για τη μοντεσσοριανή μέθοδο, την παιδαγωγική προσέγγιση του Reggio Emilia, τη θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner…  Μπήκα έτσι, θέλοντας και μη, στη διαδικασία να μάθω περί τίνος πρόκειται. 

Μία από τις εκπαιδευτικές μεθόδους, λοιπόν, που ακολουθείται από αρκετούς παιδικούς σταθμούς είναι η μέθοδος που επινόησε η γιατρός Μαρία Μοντεσσόρι. Η μοντεσσοριανή μέθοδος αποτελεί βιωματική μάθηση που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 0 – 24 ετών και χωρίζεται σε 4 στάδια ανάπτυξης (ηλικίες 0-6, 6-12, 12-18, 18-24 ετών). Τα παιδιά απελευθερώνονται και αφήνονται στην επιθυμία τους για ανάπτυξη και μάθηση χωρίς περιττές απαγορεύσεις και «μη».

H μοντεσσοριανή μέθοδος

Στην τάξη υπάρχουν μεικτές ηλικίες, όπως και στην πραγματική ζωή. Έτσι, τα μικρότερα παιδιά θέλουν να μιμηθούν τα μεγαλύτερα, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν την ευκαιρία να βοηθήσουν και να διδάξουν τα μικρότερα. 

Επίσης, οι αίθουσες διδασκαλίας είναι διαμορφωμένες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, τα οποία μαθαίνουν από τη δική τους εμπειρία και με το δικό τους ρυθμό. Οι αίθουσες αποτελούν ένα διαδραστικό περιβάλλον στο οποίο κυριαρχεί η πράξη και όχι η θεωρία.

Τα μαθήματα γίνονται κατανοητά μέσω των αισθήσεων και γι’ αυτό το λόγο η Μαρία Μοντεσσόρι είχε δημιουργήσει και εποπτικό υλικό (εικόνες, ταινίες, ηχογραφημένες ομιλίες, φυσικά υλικά). Μέσα σε μία τάξη Μοντεσσόρι υπάρχει μόνο ένα από κάθε αντικείμενο και έτσι τα παιδιά μαθαίνουν να είναι υπομονετικά και να περιμένουν τη σειρά τους για να πάρουν αυτό που εκείνη τη στιγμή το έχει κάποιος άλλος. 

Όλα τα έπιπλα είναι στο ύψος των παιδιών, έτσι ώστε να έχουν ελευθερία κινήσεων στο χώρο και να μπορούν να παίρνουν πρωτοβουλίες. Υπάρχει ελευθερία επιλογής. Έτσι, αποκτούν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Οι δραστηριότητες μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές. Επιπλέον, προάγεται η επαφή με το φυσικό περιβάλλον.

Μια διαφορά με ένα τυπικό σχολείο είναι ότι ο δάσκαλος δεν αποτελεί το επίκεντρο. Επεμβαίνει μόνο αν απειλείται η ακεραιότητα των παιδιών. Όλοι μαζί – δάσκαλος και μαθητές- αποτελούν μία κοινότητα. Το αποτέλεσμα αυτής της μεθόδου είναι μία τάξη αυτορρυθμιζόμενη.

Οποιεσδήποτε εντάσεις επιλύονται από τα ίδια τα παιδιά. Χωρίς τιμωρίες από το δάσκαλο, αλλά με όρια και φυσικές, λογικές συνέπειες. Αυτή η ελευθερία μέσα στα όρια ενισχύει την αυτορρύθμιση του παιδιού. Δεν υπάρχει ούτε η τιμωρία (που μειώνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού), ούτε η επιβράβευση (που ενισχύει τον ανταγωνισμό). 

Ο δάσκαλος σέβεται το κάθε παιδί σαν ξεχωριστή προσωπικότητα και το βοηθά να μάθει να σέβεται τους άλλους ανθρώπους και τα αντικείμενα στο περιβάλλον. Ενισχύεται η φυσική κλίση και τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού. Ο δάσκαλος κατανοεί την παιδική ανάπτυξη και χρησιμοποιεί την κάθε δραστηριότητα με τρόπο, ώστε να φτάσει το παιδί στην απάντηση ενός προβλήματος μόνο του. «Βοήθησε με να το κάνω μόνος μου». 

Τέλος, υπάρχει το αδιάσπαστο τρίωρο, δηλαδή τα παιδιά ασχολούνται με τη δραστηριότητα που έχουν επιλέξει για 3 συνεχόμενες ώρες χωρίς διακοπή, αναπτύσσοντας με αυτόν τον τρόπο τη συγκέντρωση.

Τί κατακτούν τα νήπια από 0-3 ετών με τη μοντεσσοριανή μέθοδο;

  • αποκτούν αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους 
  • έχουν ευκαιρία να ανεξαρτητοποιηθούν σε καθημερινές εργασίες 
  • αναπτύσσουν τη λεπτή κινητικότητα και γλωσσικές δεξιότητες
  • αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους 

Τί καταφέρνουν τα παιδιά 3-6 ετών μέσω της μοντεσσοριανής μεθόδου;

  • μαθαίνουν την αυτορρύθμιση
  • αναπτύσσονται κοινωνικά
  • κατανοούν καλύτερα γραμματικές και μαθηματικές έννοιες
  • ενισχύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους 

Θα επανέλθω με τα όσα έμαθα και για τις άλλες μεθόδους! Ως τότε αν θέλεις και συ, προβληματισμένη μαμά, να μάθεις πληροφορίες για κάποια άλλη μέθοδο που ίσως μου έχει διαφύγει, στείλε μου e-mail στο info@schooling.gr και θα το κάνω εγώ για σένα. 

 

 

Διαβάστε το άρθρο μας: Παιδικοί Σταθμοί – Τι παρέχουν στα παιδιά μας