ιταλική σημαία Reggio Emilia

Η παιδαγωγική προσέγγιση του Reggio Emilia

Μου δημιουργήθηκε μία ακόμη απορία, καθώς έψαχνα ποιο σύστημα εκπαίδευσης θα μπορούσε να ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του δικού μου παιδιού, που σε λίγο καιρό θα πάει στον παιδικό σταθμό.

Τι είναι η παιδαγωγική προσέγγιση του Reggio Emilia;  

Το όνομά της προέρχεται από την ιταλική πόλη Reggio Emilia, όπου ο δάσκαλος Loris Malaguzzi δημιούργησε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο στα ενδιαφέροντα των παιδιών, μέσα από ένα αυτό-καθοδηγούμενο πρόγραμμα σπουδών.  

Η προσέγγιση του Reggio Emilia είναι μια καινοτόμος και εμπνευσμένη προσέγγιση στην παιδική εκπαίδευση που θεωρεί το παιδί ισχυρό και ικανό με βαθιά περιέργεια και δυνατότητες. Αυτή η έμφυτη περιέργεια οδηγεί τα παιδιά να καταλάβουν τον κόσμο τους και τη θέση τους μέσα σε αυτό.  

Πρόκειται για μια συνεργατική διδασκαλία. Αντί το παιδί να θέτει μια ερώτηση και ο ενήλικας να του προσφέρει τις απαντήσεις, η αναζήτηση γίνεται μαζίΟ δάσκαλος θεωρείται «συμμαθητής» και όχι εκπαιδευτής.  

Συνήθως, η προσέγγιση Reggio εφαρμόζεται στις προσχολικές και στις πρώιμες παιδικές ηλικίες, αλλά αυτή η προσέγγιση με γνώμονα το παιδί μπορεί να προσαρμοστεί και στο σπίτι. Εκτός από τους γονείς και το σχολείο, υπάρχει και ο «τρίτος δάσκαλος», το περιβάλλον.

Κάθε μαθητής, δάσκαλος, γονέας είναι διαφορετικός. Ακόμη και σχολεία που είναι εμπνευσμένα από το Reggio δε μπορεί να είναι ίδια, καθώς οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σε κάθε κοινότητα είναι διαφορετικά. 

Ο ρόλος του γονιού. 

Ο ρόλος μας ως ενηλίκων είναι να παρατηρούμε τα παιδιά, να ακούμε τις απορίες τους και τις ιστορίες τους, να βρίσκουμε αυτά που τους ενδιαφέρουν και να τους δίνουμε ευκαιρίες να εξερευνήσουν περαιτέρω αυτά τα ενδιαφέροντα. 

Ο ρόλος του δασκάλου.

Δεν είναι ο παντογνώστης παρατηρητής, αλλά «συμμαθητής». Δεν υπάρχουν κολλέγια εκπαίδευσης που να εκπαιδεύουν κάποιον για να είναι δάσκαλος του Reggio Emilia. Δεν υπάρχουν εγχειρίδια για το δάσκαλο, ούτε οδηγίες. Τα παιδιά είναι ικανά να κατασκευάσουν τη δική τους μάθηση και να αναζητούν τη γνώση μέσω των δικών τους ερευνών. 

Ο ρόλος του περιβάλλοντος.

Το περιβάλλον θεωρείται ο «τρίτος δάσκαλος» και εμπνέει τα παιδιά. Ένα περιβάλλον γεμάτο φυσικό φως και τάξη. Οι ανοιχτοί χώροι είναι απαλλαγμένοι από ακαταστασία, όπου κάθε υλικό εξετάζεται για το σκοπό του. Ο χώρος ενθαρρύνει τη συνεργασία, την επικοινωνία και την εξερεύνηση και παρέχει αυθεντικά υλικά και εργαλεία.  

Επίσης, δίνεται έμφαση στη συνεργασία, στη λειτουργία σε ομάδες, μέσα στις οποίες κάθε παιδί είναι ίσος συμμετέχων. Καθώς τα παιδιά επικοινωνούν με τους άλλους έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν πράγματα. Επίσης να θέσουν ερωτήσεις, να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα ως παιχνίδι για να διερευνήσουν, να προβληματιστούν για τις εμπειρίες τους.  

Δίνεται έμφαση στην τεκμηρίωση των σκέψεων των παιδιών μέσα από φωτογραφίες, οπτικές παραστάσεις, σχέδια, γλυπτά, ζωγραφική, χορό, κίνηση, παιχνίδι, μοντελοποίηση, όλα σχεδιασμένα για να δείξουν τη διαδικασία μάθησης του παιδιού.  

Άλλωστε σύμφωνα με την εκπαιδευτική προσέγγιση του Reggio Emilia τα παιδιά έχουν 100 γλώσσες για να εκφραστούν. Η προσέγγιση Reggio Emilia δίνει έμφαση στην πρακτική μάθηση που επιτρέπει στο παιδί να χρησιμοποιεί όλες τις αισθήσεις του και όλες τις γλώσσες του για να μάθει. Έτσι, τα παιδιά χρησιμοποιούν πολλούς και διαφορετικούς τρόπους για να εκφράσουν τις σκέψεις και τη δημιουργικότητά τους.

Μπορείτε, επίσης να διαβάσετε: