Οι επιπτώσεις από την υποχρεωτική ένταξη των προνηπίων στην εκπαίδευση

Το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2019 στο Αμφιθέατρο της
ΓΣΕΒΕΕ 
πραγματοποιήθηκε η 3η Ημερίδα της
Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών

Σύμφωνα με την Παρουσίαση -Εισήγηση από την
ψυχολόγο-ειδική παιδαγωγό, κα. Σταυρούλα Κουλουμέντα
εκ μέρους του Κέντρου Αναπτυξιακών & Συναισθηματικών
Διαταραχών «Κων. Μπόλιας»,  τα παιδιά στην ηλικία των

3 ετών και 9 μηνών δεν έχουν πλήρως κατακτήσει την
έννοια του χρόνου, του ρόλου των προσώπων και
την αντίληψη του χώρου
, κρίσιμα δεδομένα για την

κοινωνικοποίηση του παιδιού με ασφάλεια, ενώ η αυστηρή
εκπαίδευση ενέχει κινδύνους για την αυτονόμηση – κατανόηση
εαυτού που σε αυτή την ηλικία οφείλει να γίνεται κυρίως
μέσα από το παιχνίδι.

Αυτό ερμηνεύει και την μη εξασφάλιση του σταθερού δεσμού
με την μητέρα,με συνέπεια το άγχος αποχωρισμού που
παρατηρείται και μπορεί να οδηγήσει και σε σχολική άρνηση.

Όπως τόνισε, το κυπριακό μοντέλο, με το νηπιαγωγείο στα
4 έτη και 8 μήνες,
αντιμετωπίζει ακριβώς αυτά τα προβλήματα,
ενώ αποδεικνύει τις στατιστικά καλύτερες επιδόσεις
των παιδιών που συναντούν την εκπαίδευση σε
ωριμότερη αναπτυξιακά ηλικία. 

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την κα. Σταυρούλα Κουλουμέντα,
το παιδί στην ηλικία των 3 ετών και 9 μηνών θα αντιμετωπίσει
μεγάλη δυσφορία, καθώς θα μπει σε μία διαδικασία να υπερβεί
τον εαυτό του. Θα πρέπει να συμμετέχει σε μία ομάδα με
κανόνες και μαθησιακούς στόχους.

Η έννοια του χρόνου, του ρόλου των προσώπων
και η αντίληψη του χώρου δεν 
θα έχουν πλήρως κατακτηθεί.
Αυτά βρίσκονται σε εξέλιξη.
Είναι παρόλα αυτά βασικές έννοιες,
που συντελούν στο να
οργανωθεί ένα παιδί και να
ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις.
Όσο νωρίτερα χρονολογικά
συμβεί η ένταξη στο Νηπιαγωγείο
τόσο πιο δύσκολα
μπορεί να ανταποκριθεί το παιδί.

Τα παιδιά στην ηλικία των 3 ετών και 9 μηνών δεν έχουν
ακόμη αναπτύξει την αυτοεκτίμησή τους. Αν δυσκολευτούν
στην εκμάθηση των γραμμάτων και των
αριθμών, τότε
θα τους είναι αδύνατον να αντιμετωπίσουν

τα δυσάρεστα συναισθήματά τους.

Αν, λοιπόν, εντάξουμε το μικρό παιδί σε ένα πλαίσιο
(Νηπιαγωγείο), ενώ δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμο, 
τότε η εμπιστοσύνη στον εαυτό του, θα καλλιεργηθεί
με μεγάλη δυσκολία. Τα παιδιά που πηγαίνουν
μεγαλύτερα στην Α’ τάξη και κατά 4 μήνες έχουν
στατιστικά καλύτερη πορεία στη ζωή τους, έχουν ελάχιστα
συναισθηματικά προβλήματα και εμφανίζουν υψηλά ποσοστά
επιτυχίας στην επαγγελματική τους ζωή, είναι πιο υπεύθυνα
και διακρίνονται από ψυχική ισορροπία.

Από τα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης
σε 17 χώρες το όριο ηλικίας για εγγραφή στην Α’ τάξη
καθορίζεται σε 6 χρόνια, ενώ σε 8 χώρες στα 7 χρόνια.

Το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου προτείνει την έναρξη
φοίτησης στο Νηπιαγωγείο στα 4 έτη και 10 μήνες.

 

 

 

 

 

 

Η Σταυρούλα Κουλουμέντα είναι Ψυχολόγος.
Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο τμήμα

Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου το 2008 και
παρακολούθησε μεταπτυχιακό πρόγραμμα με θέμα
«ΤΠΕ στην Ειδική Αγωγή» από το Δημοκρίτειο
Πανεπιστήμιο Θράκης. Εξειδικεύεται στη συμβουλευτική
Ψυχοθεραπεία παιδιών, εφήβων και γονέων, την
αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολιών, την χορήγηση

νοομετρικών και ψυχομετρικών εργαλείων καθώς και στα
προγράμματα παρέμβασης σε παιδιά στο φάσμα του αυτισμού
(εναλλακτική επικοινωνία PECS, MAKATON, πρόγραμμα
παρέμβασης TEACCH, ABA, FLOOR TIME). Έχει εργαστεί
σε ιδιωτικά κέντρα διάγνωσης, θεραπείας και αποκατάστασης
παιδιών από το 2008 έως και σήμερα.

Μπορείς, επίσης να διαβάσεις:

Η θέση των Βρεφονηπιαγωγών για τη δίχρονη προσχολική υποχρεωτική εκπαίδευση